Translate

čtvrtek 12. ledna 2017

Quiltování a zentangle

Poslední dobou se velice rozšiřuje nové umění nazývané zentangle. Když jsem na tyto kresby poprvé narazila, velice mě zaujaly, protože se velmi, ale opravdu velmi podobají liniím volného quiltování. A nebyla bych to já, aby mi to hned nezačalo šrotovat v hlavě a nezačala vymýšlet, jak to dostanu na látku. Z těchto kreseb je možné využít mnohé, vždy ale musí být možné udělat vše jedním tahem. Jakmile se někde ve vzoru vyskytuje samostatný prvek oddělený od ostatních, je potřeba ho nějak nahradit nebo doplnit. Prostě a jednoduše, cokoliv jde nakreslit jedním tahem je možné i volně quiltovat.

Nápadů je mnoho, začít jsem někde musela, tak to byla malá kapsička. Vzor, který na ní vidíte, jsem viděla kreslit na videu někde na Facebooku. Video jsem si neuložila, ale způsob kreslení vzoru jsem si uložila do paměti. I když vypadá složitě a člověk se v něm ztrácí, pokud vidíte postup, zjistíte, že to složité vůbec není. Chtěla jsem natočit video s šitím tohoto vzoru, ale když byl k dispozici "kameraman", měla jsem porouchaný stroj a teď, když už mám stroj doma, není zase ten "kameraman". Snad časem, když se souhrou šťastných okolností spojí obě dvě složky dohromady, video natočím. A s ním také pár dalších. Čtyři, které jsem zatím natočila (spirály, bublinky, peří a paisley) najdete na Youtube (klikněte a ikonku Youtube vpravo nahoře a jste tam).

U této taštičky jsem dělala ještě jeden experiment. Nelíbí se mi, že u černých látek jsou po quiltování vidět jemné chloupky z výplně. Už jsem přestala dávat hlazený vatelín, protože po čase používání se skrz látku dostává trochu na vrchní stranu a tam se udělají takové žmolečky. Samozřejmě je stačí odtrhnout, jako když máte žmolky na svetru, ale vadí mi to. Začala jsem dávat spíše termolín, který není takový vatovitý. Ale stejně se na černých látkách ty chloupky objevovaly. Proto jsem mezi vrchní látku a termolín vložila černou netkanou textilii objednanou z Polytexu. No, co k tomu říct. Celá vrchní část taštičky (ta quiltovaná) jaksi ztuhla a vzor není pěkně plastický jako u quiltování bez netkané textilie. I když je pravda, že u tohoto vzoru se to těžko posuzuje, protože je hustý a nemělo u něj vlastně co vystoupit do prostoru. Zdá se mi ale placatější, než by byl bez netkané textilie. Tvrdost jsem vyřešila tím, že jsem do podšívkové části dala slabší výztuhu, než dávám obvykle a tím se se to srovnalo. Nejspíš se po této zkušenosti do budoucna smířím s občasným výskytem bílých chloupků na líci, než abych ztratila měkkost a plastičnost quiltované látky.





Přeji všem hezký večer
Jana

Žádné komentáře:

Okomentovat